• SVERIGES LEDANDE KAJAKBUTIK!
Fri frakt / 1-4 dagars leverans / 5 års kajakgaranti
5 års kajakgaranti
Gratis snabbleverans
Fysisk butik

Köpvillkor

Hos Söderkajak är det enkelt, säkert och fritt från obehagliga överraskningar att handla. Nedan ser du våra fullständiga köpvillkor!

  1. Om Söderkajak
  • Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Vinterviksvägen 52.
  • Söderkajak.se drivs av SeaHawk of Sweden AB, 556936-8573
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • Vid försening av inbetalning tillkommer påminelseavgift och vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso. 
  1. Leverans
  • Kajaker levereras med DHL Home Delivery och övriga produkter med DHL Service Point. 
  • Våra normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Ej uthämtade varor - Ordrar som inte hämtas ut debiteras frakt, tur- & returfrakten inklusive expeditionsavgift.. 
  • Avgifter ej uthämtade/utlösta varor: 
  • SUP paket: 599 kr. 
  • Tillbehör (Paddlar, västar etc): 249 kr. 
  • Uppblåsbara kajaker: 999 kr. 
  • Kajaker: 3500 kr
  • Kajaker levereras med DHL Home Delivery. När kajaken anländer till terminalen hos DHL så blir du aviserad där du får välja dag och tid för din leverans. När du har bekräftat leveranstid med DHL övergår leveransavtalet mellan dig och DHL där DHLs leveransvillkor gäller. Sändningar som efter avisering inte bokas in och ligger kvar på terminalen debiteras för varje sändning och kalenderdag, med start från dag 4 efter att du avsierats. Denna kostnad debiteras dig som köpare och är en lagerhyra som DHL tar ut.
  • När du tar emot kajaken är det viktigt att kontrollera så att det inte finns några skador på emballaget innan du acceptererar leveransen. Om du hittar en skada är det viktigt att du och chauffören dokumenterar samt fotografererar detta innan du skriver under mottagandet. När chauffören har lämnat platsen är det viktigt att du direkt efter mottagandet packar upp kajaken och kontrollerar om det finns några skador under emballaget. Transportskador kan förekomma även om emballaget inte är skadat. Om det visar sig finnas transportskador under emballaget som visar sig efter att du packat upp kajaken så fotograferar du detta och mailar in till oss på [email protected] med bilder, med och utan emballage samt ordernummer så hjälper vi dig. Det är viktigt att reklamationen sker senast inom 3 dagar från mottagandet. En reklamation som kommer in efter 7 dagar accepteras vanligtvis inte av DHL

  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

            Garanti

  • Hos Söderkajak har du 5 års kajakgaranti (Kajaker som är köpta innan 2022-04-22 har 2 års garantipå nya havskajaker och 2 års garanti på outletsortimentet  och sit-on-top kajaker. För att garantin ska godkännas måste kvitto uppvisas. Garantin börjar gälla från inköpsdatum. Garantin gäller endast för ursprunglig köpare och inte för andrahandsköp. Garantin gäller inte om produkten har använts eller förvarats på ett felaktigt sätt eller används på annat sätt än vad som produkten är avsedd för. Garantin täcker inte slitage som anses normalt för produkten eller skador som orsakats av olyckor, kraftiga stötar eller transportskador. 
  1. Ångerrätt 
  • Vid köp av varor på webbplatsen erbjuder vi dig som kund en 14 dagars öppet köp för att du ska känna dig 100% trygg. Detta gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Varan måste returneras i sin ursprungliga originalförpackning i oanvänt skick och utan skador tillsammans med etiketter. Vid ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten och produkten ska skickas direkt till leveransadressen. Vi hämtar inte ut produkter som hamnar hos ett postombud.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom  14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Paketet ska skickas direkt till leveransadressen. Produkter som hamnar hos ett postombud hämtas inte ut av oss.
  • Vi rekommenderar att ni returnerar produkten till oss med spårbar länk. Kunden svarar för att produkten kommer fram till oss i säljbart och nyskick. Vi löser inte ut paket som skickas med DHL & Schenker.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet för produkten.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Hantering av reklamation sker på plats i vår butik.
  • Om reklamationen kräver frakt mailar vi en retursedel. Vi skickar inte retursedlar via post för minskad miljöbelastning.
  • Om produkten ska fraktas till butiken anvarar konsumenten för att packa varan så att den inte skadas under transporten.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Bedömningar avseende reklamationer görs på plats i vår butik på Vinterviksvägen 52, du kan antingen komma förbi med den aktuella produkten eller skicka den till oss för bedömning. Vi står ej för returfrakt.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Söderkajak accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Söderkajak är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Checkout. 
  • 10.4.2 Frakt & fraktmetoder

  • Tillbehör & uppblåsbara SUPar Skickas med DHL Servicepoint som du hämtar på närmaste postombud - FRI FRAKT  0 kr 
  • Kajaker & SUPar skickas med DHL Parti - FRI FRAKT   
  • Ej uthämtade varor- På försändelser som inte hämtas ut debiteras frakt, tur- & returfrakten.

    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL

  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Söderkajak är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
  1. Övrigt
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra i våra priser, produkterbjudanden etc, utan vidare förbehåll.